در فرآیندهای صنعتی و آزمایشگاهی ایجاد خلاء یکی از مراحل کلیدی محسوب می شود. پمپ وکیوم روغنی یکی از رایج ترین انواع پمپ های وکیوم است. و برای ایجاد خلاء در صنایع استفاده می شود. با این حال عملکرد صحیح و طول عمر این پمپ ها به شدت به استفاده از فیلتر سپراتور پمپ وکیوم مناسب وابسته است. فیلتر سپراتور وظیفه جداسازی ذرات روغن از جریان هوای خروجی را برعهده دارد. و براساس نوع کاربرد به انواع مختلفی تقسیم می شود.

فیلتر سپراتور پمپ وکیوم روغنی چیست؟

فیلتر سپراتور ( Exhaust filter) قطعه ای از پمپ وکیوم است که ذرات روغن و هوا را جداسازی می کند. این فیلتر معمولا در خروجی پمپ وکیوم نصب می شود و با جداکردن ذرات ریز روغن از مخلوط هوا و روغن یا آب و روغن، از ورود این ذرات به محیط و آسیب دیدن پمپ وکیوم جلوگیری می کند. ورود مجدد ذرات روغن به داخل پمپ می تواند باعث کاهش راندمان، افزایش اصطکاک و در نهایت اسیب دیدن پمپ می شود.

نحوه عملکرد فیلتر سپراتور پمپ وکیوم روغنی

هنگامی که پمپ وکیوم روغنی کار می کند هوا و روغن با هم مخلوط و از پمپ خارج می شوند. این مخلوط حاوی ذرات بسیار ریزی است. سپس مخلوط هوا و روغن وارد فیلتر سپراتور می شود. این فیلتر ذرات روغن را به خود جذب کرده و به هوا اجازه عبور می دهد. هوای تمیز پس از عبور از فیلتر، عاری از ذرات روغن بوده و از پمپ به محیط خارج تخلیه می شود.

مکانیزم جداسازی فیلتر سپراتور به صورت نیروی گریز از مرکز یا جذب سطحی اتفاق می افتد. در برخی فیلترها مخلوط هوا و روغن با سرعت زیاد وارد یک محفظه چرخنده می شود و ذرات سنگین تر روغن به دلیل نیروی گریز از مرکز به دیواره محفظه برخورد کرده و از جریان هوا جدا می شوند. در برخی دیگر، ذرات روغن به سطح الیاف فیلتر می چسبند و از جریان هوا جدا می شوند.

اجزا فیلتر سپراتور پمپ وکیوم روغنی

اجزای اصلی فیلتر سپراتور پمپ وکیوم روغنی عبارتنداز:

  • بدنه فیلتر: جنس بدنه فیلتر از مواد مقاوم در برابر خوردگی مانند استیل، فولاد زنگ نزن یا پلی استر است. وظیفه بدنه استوانه ای شکل فیلتر سپراتور نگهداری سایر اجزا و ایجاد یک محفظه بسته است.
  • المنت درونی: برخی از فیلترهای سپراتور پمپ وکیوم روغنی دارای المنت هایی مانند صفحات موج دار یا صفحات مشبک هستند که به افزایش سطح تماس جریان گاز با المنت فیلتر کمک می کنند و در نتیجه راندمان جداسازی را بهبود می بخشند.
  • نمد صنعتی: نمد فیلتر سپراتور از جنس میکرو فایبرگلاس یا پارچه سیلیکونی است. این نمدها به گونه ای طراحی شده اند که به مولکول های هوا اجازه ورود و عبور می دهند و در عین حال از عبور مولکول های روغن جلوگیری می کنند. نمدها به صورت لایه هایی در داخل فیلتر سپراتور قرار می گیرند و با ایجاد یک سطح بسیار بزرگ، امکان تماس حداکثری بین هوا و سطح نمد را فراهم می کنند. همچنین آب، روغن و کثیفی را جدا می کند.
  • درپوش ورودی وخروجی: برای اتصال فیلتر سپراتور به پمپ وکیوم روغنی استفاده می شود. معمولا درپوش از جنس استیل ضد زنگ، آلومینیوم و پلی آمین (تفلون) مقاوم ساخته می شود و دارای اتصالات استاندارد است.
  • صفحه نگهدارنده المنت فیلتر: از تغییر شکل المنت و نمد صنعتی در برابر فشار جلوگیری می کند و باعث توزیع یکنواخت جریان در داخل فیلتر سپراتور پمپ وکیوم روغنی می شود.

علائم خرابی فیلتر سپراتور پمپ وکیوم روغنی

تجمع ذرات روغن، آلودگی روغنی، استفاده طولانی مدت و نصب نادرست فیلتر سپراتور از دلایل خرابی فیلتر سپراتور پمپ وکیوم روغنی است. در اینجا برخی از علائم رایج خرابی فیلتر سپراتور را بررسی می کنیم:

علائم ظاهری

  • تغییر رنگ فیلتر: تیره شدن رنگ فیلتر سپراتور نشان دهنده تجمع ذرات روغن و آلودگی در آن است.
  • نشتی روغن: اگر فیلتر اسیب ببیند شاهد نشتی روغن از اطراف آن خواهیم بود.
  • بوی سوختگی: در صورت مسدود شدن کامل فیلتر و گرم شدن بیش از حد آن ممکن است بوی سوختگی احساس شود.

علائم عملکردی

  • کاهش راندمان :زمانی که جریان هوا کاهش بیابد راندمان پمپ نیز کاهش می یابد. استفاده از فیلتر سپراتور باکیفیت باعث افزایش راندمان پمپ وکیوم می شود.
  • افزایش دمای پمپ: انسداد فیلتر سپراتور باعث افزایش دمای پمپ می شود و می تواند به سایر اجزا نیز آسیب برساند.
  • افزایش مصرف انرژی: کاهش راندمان پمپ و مسدود شدن روزنه های الکتروموتور سبب افزایش مصرف انرژی می شود.
  • صدای غیرعادی: شنیدن صداهای غیرعادی از پمپ
  • دود کردن پمپ: در برخی موارد انسداد کامل فیلتر می تواند باعث دود کردن پمپ باشد.

در صورت مشاهده هر از علائم خرابی فیلتر سپراتور بهتر است با یک متخصص در زمینه پمپ های خلاء مشورت کنید.

تعویض فیلتر سپراتور پمپ وکیوم روغنی

فیلتر سپراتور پس از مدتی استفاده مسدود می شود و کارایی خود را از دست می دهد. تعویض به موقع فیلتر سپراتور طبق دستورالعمل سازنده، سبب پیشگیری از خرابی فیلتر می شود و از کاهش راندمان پمپ و افزایش هزینه تعمیرات جلوگیری می کند. عمر مفید فیلتر سپراتور معمولا بین 1000 تا 4000 ساعت است که به کیفیت و متریال فیلتر بستگی دارد.

اگر قطعه اصلی یا فیلتر مناسب برای تعویض را پیدا نکردید می توانید فیلتر سپراتور را با گازوئیل شستشو دهید. البته این راهکار موقتی است و برای مدت کوتاهی به عملکرد صحیح فیلتر سپراتور کمک می کند. در صورت عدم تعویض به موقع فیلتر پمپ آسیب می بیند، کیفیت وکیوم کاهش می یابد و الکتروموتور آمپر می کشد.

انتخاب فیلتر سپراتور پمپ وکیوم روغنی مناسب

  • فشار کار و محیط: فشار کار و محیط دوعامل بسیار مهم هستند که بر عملکرد و عمر مفید فیلتر سپراتور پمپ خلاء تاثیر می گذارند.
  • مش بندی فیلتر: منظور از مش بندی فیلتر اندازه و تعداد منافذی است که در هر اینچ مربع از فیلتر وجود دارد. این مورد در فیلتر سپراتور مهم است زیرا تعیین می کند چه اندازه ذراتی می توانند از فیلتر عبور کنند و چه ذراتی به دام می افتند.
  • جنس المنت و بدنه: المنت وظیفه جداسازی ذرات و ناخالصی ها از سیال را برعهده دارد. بدنه فیلتر محفظه ای است که المنت در آن قرار می گیرد. جنس بدنه باید به گونه ای باشد که در برابر خوردگی، فشار و دما مقاوم باشد و همچنین به راحتی تمیز شود.
  • روغن: ویسکوزیته و نوع روغن استفاده شده در پمپ وکیوم بر انتخاب فیلتر مناسب تاثیر می گذارد.
  • میزان آلودگی هوای ورودی: اگر هوای ورودی به پمپ آلودگی زیادی داشته باشد باید از فیلترهایی با ظرفیت جذب آلودگی بیشتر استفاده کرد.
  • دبی جریان: دبی جریان هوای ورودی به پمپ وکیوم یکی دیگر از عوامل مهم در انتخاب فیلترسپراتور است.
  • ابعاد و اندازه پمپ و فیلتر: ابعاد و اندازه پمپ تعیین کننده اندازه و اتصالات فیلتر سپراتور است. سایز فیلتر سپراتور طبق اندازه و ابعاد قطر بیرونی بدنه استوانه ای، قطر دهانه داخلی بدنه استوانه ای، ارتفاع فیلتر، قطر فلنچ و اندازه ارتفاع کلاهک مشخص می شود.
  • قیمت: قیمت فیلتر سپراتور پمپ وکیوم روغنی به عوامل مختلفی مانند کیفیت فیلتر، متریال و برند آن بستگی دارد. در شرکت پیشگامان تجهیزوک فیلتر سپراتور پمپ خلاء روغنی گیو و بوش با ارائه خدمات پس از فروش موجود می باشد.

جمع بندی

در نهایت فیلتر سپراتور ( Exshaust filter) یک قطعه ضروری در پمپ خلاء است که نقش مهمی در حفاظت از پمپ، بهبود کیفیت وکیوم و حفاظت از محیط زیست ایفا می کنند. فیلتر سپراتورهای پمپ وکیوم روغنی در صنایع مختلفی مانند پتروشیمی، دارویی، غذایی و الکترونیک کاربرد دارند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در رابطه با فیلتر سپراتور پمپ وکیوم روغنی و دیگر محصولات ما می توانید به سایت tajhizvac.com مراجعه نمایید یا با متخصصان تجهیزوک تماس حاصل فرمایید.