یکی از اجزای تعیین کننده عملکرد انواع پمپ های ویکوم تیغه پمپ وکیوم است. این پمپ ها در صنایع مختلفی همچون صنایع شیمیایی، غذایی، داروسازی و… کاربرد فراوانی دارند. پمپ های وکیوم از لحاظ مکانیکی به انواع مختلفی تقسیم می شوند و هریک با توجه به کاربرد و شرایط کاری از تیغه های خاصی بهره می برند. مهم ترین انواع پمپ های وکیوم از لحاظ مکانیکی پمپ وکیوم روتاری وین (پره ای دوار)، دیافراگمی، اسکرو و پمپ وکیوم های کلاو هستند.

تیغه پمپ وکیوم چیست؟

تیغه یا پره ها قطعات کوچک و پرکاربردی هستند که حرکت رفت و برگشتی در داخل سیلندر ایجاد می کنند. با ایجاد این حرکت، گاز را به دام می اندازند و آنرا به سمت خروجی پمپ می فرستند. تیغه ها در محیط های کاری سخت و تحت فشار بالا، در معرض سایش و خوردگی قرار دارند. البته پره ها خاصیت ذاتی روان کنندگی دارند و نیازی به استفاده از روان کننده ها یا روغن مایع نیست. انتخاب نوع مناسب تیغه، نگهداری صحیح و تعویض به موقع آنها ازجمله چالش های استفاده از تیغه ها است.

از انواع تیغه ها میتوانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

 

عملکرد تیغه پمپ وکیوم چطور است؟

تیغه ها نقش اصلی خلاء را ایفا می کنند اما عملکرد پره ها در پمپ های مختلف متفاوت است. تیغه ها درون شکاف های روتور قرار می گیرند. با چرخش روتور به دلیل وجود نیروی گریز از مرکز، تیغه ها به بیرون پرتاب می شوند و روی بدنه داخلی سیلندر می لغزند. طی این حرکات تیغه ها حفره هایی را در داخل سیلندر پمپ ایجاد می کنند. حفره ها گاز را به درون خود می کشند و آنرا فشرده می کنند. سپس گاز فشرده شده  از طریق خروجی پمپ به بیرون هدایت می شود.

در پمپ خلاء روتاری وین خشک، تیغه با روتور دارای تماس دائمی است و نباید هیچ روغنی بین تیغه خشک و بدنه وجود داشته باشد. تیغه پمپ وکیوم خشک جنس نرم تری داشته که هوا را می گیرد و خارج می کند.

در پمپ وکیوم روتاری وین روغنی وجود روغن در بدنه و تیغه الزامی است و جنس تیغه بسیار سخت تر و محکم تر از تیغه پمپ خشک است.

اهمیت تیغه پمپ وکیوم چقدر است؟

  • راندمان پمپ: کیفیت و جنس پره ها به طور مستقیم بر راندمان پمپ تاثیر گذاراست. تیغه های باکیفیت خلاء بهتری ایجاد کرده و عمر مفید پمپ را افزایش می دهند.
  • دوام پمپ: تیغه ها در معرض سایش و حرارت زیادی قرار دارند. بنابراین جنس و مقاومت آن ها در برابر سایش و حرارت بسیار مهم است.
  • نوع گاز: جنس تیغه ها باید با نوع گاز مورد استفاده در سیستم سازگاری داشته باشد. برخی از تیغه ها برای گاز های خورنده مناسب تر هستند.

جنس تیغه چیست؟

جنس تیغه پمپ یکی از عوامل بسیار مهم در عملکرد و طول عمر پمپ های وکیوم است. انتخاب جنس مناسب تیغه به نوع پمپ، نوع گاز، فشارکاری و در دمای محیط بستگی دارد.

انواع جنس تیغه پمپ وکیوم روتای وین عبارتنداز:

  • کربن: کربن به دلیل مقاومت سایشی بالا، روان کاری و مقاومت در برابر حرارت یکی از پرکاربرد ترین مواد برای ساخت تیغه پمپ خلاء است.
  • گرافیت: گرافیت نیز مانند کربن دارای مقاومت سایشی بالا و خاصیت روان کاری است و به طور متداول در ساخت پمپ های وکیوم خشک استفاده می شود.
  • پلاستیک های مهندسی: برخی از پلاستیک های مهندسی مانند پلی آمید و PTFE (تفلون) به دلیل مقاومت شیمیایی بالا و ضریب اصطکاک پایین، برای ساخت تیغه پمپ های وکیوم استفاده می شود.
  • فلزات: در برخی از موارد خاص و فشارهای بالا از فلزاتی مانند آلومینیوم یا فولاد ضد زنگ برای ساخت تیغه پمپ استفاده می شود.

این نکته مهم است که در پمپ های خشک و روغنی از تیغه های متفاوت و منحصربه فرد خودشان استفاده می کنند. اغلب برای پمپ های روتاری وین خشک از تیغه ذغالی با جنس کربن یا گرافیت استفاده می کنند. در پمپ های وکیوم روتاری وین روغنی از تیغه های مش بندی شده استفاده می شود. که در آن تیغه ها دارای شیارهایی از جنس کربن فشرده هستند.

جنس تیغه پمپ وکیوم گیو از جنس تیغه های کریستالی بدون آزبست است. تیغه های کریستالی بدون آزبست نوعی از تیغه ها هستند که از مواد ایمن تری نسبت به ماده خطرناک آزبست ساخته شده اند. این تیغه ها سازگار با محیط زیست هستند. آزبست دارای ذرات بسیار ریزی است که هنگام استفاده از تیغه ها وارد هوا می شود و دارای خاصیت سرطان زایی است.  استفاده از آزبست به دلیل ایجاد خطرات سلامتی در بسیاری ازمحصولات ممنوع می باشد.

استاندارد های تیغه پمپ وکیوم

استانداردهای پره های پمپ وکیوم مجموعه ای از مشخصات فنی، مواد اولیه، روش های تولید و آزمون های کیفی هستند. و برای تضمین عملکرد مناسب و طول عمر تیغه ها در نظر گرفته می شوند. استاندارد ها به کاربران اطمینان می دهند که تیغه ها مطابق با مشخصات فنی مورد نیاز هستند. این استاندارد ها به خاطر داشتن عملکرد بهینه، طول عمر و ایمنی بالا از اهمیت خاصی برخوردار هستند.

استانداردهای ISO و ASTM برخی از مهمترین استانداردهای بین المللی در زمینه تیغه ها هستند.

علائم خرابی تیغه پمپ وکیوم

تیغه ها نقش مهمی در ایجاد خلاء در پمپ وکیوم دارند و خرابی آنها می تواند عملکرد پمپ را به شدت تحت تاثیر قرار دهد. برخی از علائم خرابی تیغه ها را بررسی می کنیم:

  • کاهش عملکرد پمپ: پمپ وکیوم به فشار خلاء مورد نظر نمی رسد و سرعت تخلیه کاهش می یابد.
  • صداهای غیرعادی: شنیدن صدای های غیر عادی از پمپ نشانه سایش تیغه ها به روی دیواره سیلندر است.
  • نشتی هوا: فشار به طور مداوم در سیستم افزایش پیدا می کند.
  • افزایش دمای پمپ: تیغه ها به طور آزادانه حرکت نمی کنند یا صدای برخورد شنیده می شود. در صورتی که تیغه ها دچار سایش شوند پمپ مجبور است برای خلاء نیروی بیشتری مصرف کند که این با افزایش مصرف انرژی همراه است.
  • کاهش عمر روغن: در پمپ وکیوم های روغنی خرابی تیغه سبب پرتاب روغن از خروجی پمپ می شود. به علاوه ذرات حاصل از سایش تیغه ها می توانند باعث آلودگی روغن شوند.

عواملی همچون کیفیت روغن، تمیزی سیستم و بار کاری پمپ بر عمر پره پمپ وکیوم تاثیر می گذارند. نگهداری صحیح و اصولی سبب افزایش عمر تیغه ها می شود. در صورت مشاهده هریک از این علائم با یک متخصص تعمیر پمپ وکیوم تماس بگیرید تا نسبت به تعمیر یا تعویض تیغه ها اقدام شود.

تعویض تیغه چگونه انجام میشود؟

تعویض تیغه یا وین پمپ خلاء یکی تعمیرات متداول در این دسته از دستگاه ها است. که به دلیل اصطکاک، فرسودگی و سایر عوامل ممکن است نیاز به انجام آن باشد. زمان تعویض تیغه ها به نوع پمپ، شرایط کار و میزان استفاده از آن بستگی دارد.اما بهتر است هرچند وقت یکبار عملکرد پمپ را بررسی کرده و در صورت مشاهده هرگونه خرابی تیغه ها نسبت به تعویض آن اقدام کنید. توجه داشته باشید که این کار به دلیل حساسیت فاصله تیغه و بدنه استاتور نیاز به تخصص و دقت بالایی دارد. پس بهتر است تعویض تیغه پمپ وکیوم خود را به یک تکنسین مجرب و باتجربه بسپارید.

جمع بندی

تیغه پمپ خلاء یکی از با اهمیت ترین اجزای پمپ وکیوم روتاری وین است و نقش مهمی در عملکرد صحیح این دستگاه ایجاد می کند. در شرکت پیشگامان تجهیزوک برای هر پمپی که به فروش می رسد تیغه باکیفیت متناسب با قطر، طول و عرض پمپ وکیوم مورد نظر موجود می باشد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره پره های پمپ وکیوم و دیگر محصولات ما می توانید به سایت tajhizvac.com مراجعه نمایید یا با متخصصان تجهیزوک تماس حاصل فرمایید.