ایران به عنوان کشوری با زمین شناسی متنوع، دارای معادن سنگ های مختلفی است که از نظر اقتصادی و صنعتی اهمیت بالایی دارند. این سنگ ها در صنایع ساختمانی، معدنی، شیمیایی و… کاربرد گسترده ای دارند. سنگ ها در طول زمان در معرض عوامل مخرب محیطی مانند رطوبت، سیکل های ذوب و انجماد و تنش های مکانیکی قرار می گیرند. این عوامل منجر به ایجاد ترک ها، شکستگی ها، حفره ها و تخریب ساختاری سنگ می شوند. تزریق اپوکسی رزین در سنگ با استفاده از پمپ وکیوم ایتالیایی یکی از روش های موثر برای ترمیم و تقویت این سنگ ها است.

این روش در صنایع سنگ بری، ساختمان سازی و ترمیم اثار هنری کاربرد دارد، استحکام سنگ را افزایش می دهد و از نفوذ آب و سایر مواد مضر به داخل سنگ جلوگیری می کند. جهت آشنایی با شیوه تزریق اپوکسی رزین در پمپ وکیوم ایتالیایی می توانید این مقاله را مطالعه کنید.

ارزش ساختمانی یک سنگ معدن به مجموعه عواملی بستگی دارد که تعیین میکند این سنگ تا چه اندازه برای استفاده در ساختمان و سازه ها مناسب است. نوع و کیفیت سنگ، میزان ذخایر، خواص شیمیایی و فیزیکی، دسترسی به معدن و هزینه استخراج و فرآوری از عوامل موثر بر ارزش ساختمانی سنگ های معدن هستند. مهم ترین معادن سنگ ایران در یزد، مشهد، دهبید، رضوان شهر، ازنا، الیگودرز، تکاب و … هستند. که دارای منابع بسیاری از جمله سنگ های مرمر، گرانیت، تراورتن، کائولن و… می باشند.

دلیل استفاده از تزریق اپوکسی رزین در سنگ

استخراج سنگ معدن زحمت و هزینه گزافی را با خود به همراه دارد سنگ ها نیز به طور طبیعی دارای حفرات و شکستگی های درونی هستند. برش سنگ با دستگاه برش سنگ یا اسلب بر قوی باعث خرد شدن آنها می شود. برای جلوگیری از خرد شدن سنگ از راه حل مقاوم سازی سنگ (استابلایزه کردن) استفاده می کنند. پایدار سازی سنگ فرایندی است که برای افزایش مقاومت و دوام سنگ در برابر عوامل فرسایشی مانند آب، باد، یخ زدگی و تغییرات دمایی انجام می شود. این فرایند به ویژه در مورد سنگ های ساختمانی و بناهای تاریخی اهمیت دارد. برای جلوگیری از تخریب، حفظ ظاهر و افزایش طول عمر سنگ به پایدارسازی آن نیاز داریم. اپوکسی رزین یکی از مناسب ترین روش های استابلایزه کردن سنگ است که به داخل بافت سنگ نفوذ کرده و با پر کردن خلل و فرج استحکام سنگ را افزایش می دهند.

مراحل  اپوکسی رزین سنگ

استفاده از اپوکسی رزین روی سنگ روشی رایج برای افزایش استحکام، آب بندی و بهبود ظاهر سنگ است. این کار به ویژه برای سنگ های طبیعی مانند مرمر، گرانیت و تراورتن کاربرد دارد. مراحل کلی این فرایند به صورت زیر می باشد:

  • آماده سازی سطح سنگ:

در ابتدا سطح سنگ باید کاملا تمیز و عاری از هرگونه آلودگی، چربی و گرد و غبار باشد. در مرحله اول سطح سنگ را کاملا تمیز می کنند. پس از تمیز کردن، سطح سنگ باید کاملا خشک شود. وجود هرگونه رطوبت باعث کاهش چسبندگی رزین می شود. اگر سنگ دارای ترک، حفره یا شکستگی باشد قبل از اعمال رزین باید با مواد پرکننده مناسب پر شود.

  • آماده سازی اپوکسی رزین:

نوع رزین اپوکسی با توجه به نوع سنگ و کاربرد نهایی آن انتخاب می شود. دو جزء اصلی رزین اپوکسی، رزین و هاردنر هستند که اساتید ماهر طبق تجربه و نوع کاربرد به نسبت مشخص از آنها استفاده می کنند. دو جزء به طور کامل و یکنواخت باهم مخلوط می شوند تا حباب های هوا به حداقل برسند.

  • ایجاد خلاء (وکیوم):

مخلوط رزین و هاردنر به همراه قطعه سنگ در محفظه وکیوم قرار می گیرد. در این مرحله خلاء حباب های هوا را از مخلوط رزین خارج می کند و رزین به طور کامل به داخل سنگ نفوذ می کند.

  • تزریق رزین:

پس از ایجاد خلاء کافی،برای تزریق رزین به داخل سنگ به ایجاد فشار مثبت نیاز داریم. این کار معمولا با استفاده از یک پمپ یا دستگاه تزریق انجام می شود.

  • بقچه کردن:

یکی از مراحل مهم در کار با رزین اپوکسی، بقچه پیچ کردن سنگ است. در این مرحله سنگی که از قبل با رزین پوشانده شده را با یک پارچه توری مشبک از جنس سیلیکون، پارچه نسوز یا پشم شیشه می پوشانند تا از تماس مستقیم با هوا و گرد وغبار محافظت شود و فرآیند پخت رزین به صورت یکنواخت انجام شود. مدت زمانی که سطح باید در حالت بقچه شده نگه داشته شود به نوع، ضخامت لایه رزین و دمای محیط بستگی دارد.

کاربردهای اصلی اپوکسی رزین در صنعت سنگ

  • ترمیم سنگ: رزین اپوکسی برای ترمیم ترک ها، شکستگی ها و حفره های موجود در سنگ های طبیعی مانند مرمر، گرانیت و تراورتن استفاده می شود.
  • چسباندن سنگ: از رزین اپوکسی برای چسباندن قطعات سنگ به یکدیگر و ایجاد سطوح یکپارچه استفاده می شود.
  • پوشش دهی سنگ: اپوکسی رزین به عنون یک پوشش محافظ روی سطح سنگ عمل می کند تا از آنها در برابر عوامل محیطی مانند رطوبت، اشعه UV و سایش محافظت کند.
  • تولید سنگ مصنوعی: در تولید سنگ های مصنوعی مانند سنگ های کورین و کوارتز استفاده می شود.

برند های اپوکسی رزین در ایران

  • آراپوکس
  • کووی
  • راستین رزین باهر
  • تاک رزین کاوه
  • اپوکسی یشم
  • پلی رزین

نقش پمپ وکیوم در تزریق اپوکسی رزین در سنگ

  • حباب گیری: بزرگترین مزیت استفاده از پمپ وکیوم حذف حباب های هوا از مخلوط اپوکسی رزین و سخت کننده است. این حباب ها می توانند در ظاهر نهایی کار نقص ایجاد کنند و استحکام آن را کاهش دهند. با ایجاد خلاء حباب ها به سطح آمده و از مخلوط خارج می شوند.
  • نفوذ بهتر رزین: ایجاد خلاء باعث می شود رزین به راحتی به تمام منافذ و ترک های سنگ نفوذ کند. این امر باعث افزایش چسبندگی رزین به سنگ و در نتیجه افزایش استحکام و دوام آن می شود.
  • کاهش زمان خشک شدن: با استفاده از پمپ وکیوم هوا از محیط کار خارج می شود. و این امر باعث تبخیر سریع تر حلال های موجود در رزین و در نتیجه کاهش زمان خشک شدن می شود.
  • افزایش مقاومت در برابر رطوبت: با نفوذ کامل رزین به داخل سنگ و ایجاد یک لایه یکپارچه مقاومت سنگ در برابر نفوذ آب و رطوبت به طور قابل توجهی افزایش می یابد.

پمپ وکیوم مناسب برای تزریق اپوکسی سنگ

به علت ناآگاهی خریداران، معمولا پمپ مناسبی برای عمل اپوکسی سنگ انتخاب نمی شود که همین موضوع سبب ایجاد مشکلات بزرگی خواهد شد.  پمپ وکیوم گیو GEV ایتالیا یکی از برند های معتبر و شناخته شده در زمینه تولید تجهیزات ایجاد خلاء است. این شرکت ایتالیایی با بهره گیری از تکنولوژی روز دنیا و استاندارد های کیفی بالا توانسته است توجه کاربران در صنایع مختلف را به خود جلب کند.

مناسب ترین پمپ برای تزریق اپوکسی رزین در سنگ پمپ وکیوم ایتالیایی گیو GEV است. پمپ وکیوم گیو GEV به دلیل کیفیت ساخت بالا، راندمان بالا، تنوع در محصولات و خدمات پس از فروش یکی از بهترین گزینه ها برای تزریق اپوکسی در سنگ شناخته می شود.

شرکت پیشگامان تجهیزوک پکیج کامل وکیوم را که شامل پمپ وکیوم ایتالیایی، بدنه آهنی، مخزن مخصوص (برای جداسازی ذرات رزین و خاک)،  تابلو برق اینورتر دار، انواع اتصالات وکیوم است به خریداران ارائه می کند.

شناسایی پمپ وکیوم نامناسب

انتخاب پمپ وکیوم مناسب برای تزریق اپوکسی در سنگ یکی از عوامل کلیدی موفقیت در این عملیات است. استفاده از پمپ نامناسب می تواند منجر به نتایج نامطلوب، هدر رفتن مواد و حتی آسیب به تجهیزات و سطح کار شود. عواملی مانند دبی حجمی کم، ایجاد خلاء ناکافی، ایجاد لرزش و صدا، عدم مقاومت در برابر مواد شیمیایی و ابعاد و وزن زیاد باعث ناکارآمدی یک پمپ می شوند.

علائم پمپ نامناسب

  • به زمان طولانی برای ایجاد خلاء نیاز دارد و خلاء کافی ندارد.
  • خیلی زود دچار از کار افتادگی می شود.
  • احتمال برگشت روغن داخل پمپ به درون لوله ها وجود دارد.
  • به دلیل وجود فشار رزین و گرمای محیط احتمال انفجار پمپ وجود دارد.
  • حذف ناقص حباب ها هوا
  • ایجاد لرزش و صدای زیاد

جمع بندی

در فرآیند تزریق اپوکسی رزین در سنگ با پمپ وکیوم ایتالیایی ، از پمپ وکیوم برای بهبود کیفیت کار با اپوکسی رزین استفاده می شود و نتیجه ای بسیار بهتر و بادوام تر حاصل می شود.  . پمپ وکیوم گیو GEV ایتالیایی ، تنها پمپ اروپایی معتبر دارای استاندارد بین المللی از اتحادیه اروپا و کشور ایتالیا است. همچنین دارای ضمانتنامه رسمی و یکساله  از شرکت پیشگامان تجهیزوک، نماینده انحصاری این پمپ وکیوم در ایران می باشد.

برای دریافت اطلاعات بیشتردرباره پمپ های وکیوم می توانید به سایت tajhizvac.com مراجعه نمایید و با مشاوران متخصص تجهیزوک در ارتباط باشید.